Löpning i kyla

Är det för kallt att träna ute nu, när temperaturen i hela landet krupit en bra bit under nollan? Det enkla svaret är förstås ”nej” förutsatt att du klätt dig rätt och inte upplever obehag.

002

Snö- och islandskap kan vara nog så inspirerande

Det finns såklart några saker som är bra att vara medveten om och som du säkert redan känner till. Vi tar väl en liten påminnare:

Den riktigt kalla luften är betydligt torrare. Det är normalt att du hostar en del när du kommer in i värmen efter ett pass ute i kylan eftersom luftvägarna är lätt irriterade. Se till att vara i vätskebalans innan du ger dig ut. Vet du om att du har astmaproblem så kan de förvärras av den torra luften. Det är smart att värma upp extra länge och känner du att luftvägarna lätt påverkas så håll dig på en lägre ansträngningsnivå.

Klä dig lager-på-lager med material som lätt släpper igenom fukt. Funktionsmaterial eller ull hjälper dig att hålla dig torr och varm. Det är inte farligt att frysa lite i början av passet, aktiviteten kommer att hålla dig varm när du väl är igång. Det kan ännu obehagligare att klä sig för varmt, så att svetten rinner. Om det är riktigt kallt vill du undvika att exponera huden direkt mot utomhusluften, så hellre ett täckande tunnare lager för löparen än tjocka kläder som du behöver öppna upp helt. Det kan vara smart att ta flera varv på en kortare runda om du är osäker än att springa iväg långt hemifrån och upptäcka att du klätt dig olämpligt.

Om du ändå vill ge dig ut på en längre sträcka så ta med en liten ryggsäck eller midjeväska där du kan förvara en extra underställströja och en mössa samt gärna en räddningsfilt (en tunn aluminiumfilt tar varken mycket plats eller väger tungt)  så att du har möjlighet att hålla dig torr och varm om det skulle behövas.

Kläder för längdskidåkning funkar oftast väldigt bra att springa i. De brukar ha ett vindskyddande material framtill och en mjuk, stretchig baksida som både lätt kan släppa ut överskottsvärme och ökar rörligheten.

Jag brukar klä mig såhär på ett pass i 5-10 minusgrader:

  • Strumpor i ull, gärna en lite tjockare variant.
  • Skor som det går lätt att borsta av snö ifrån.
  • Långa löpartights med ett par knälånga shorts i softshellmaterial över.
  • Underställströja med lång ärm i merinoull.
  • Fleecetröja med dragkedja i halsen.
  • Vindjacka.
  • Fingervantar
  • Tunn mössa eller buff. Fleecemössa om det är riktigt kallt.

Ska jag köra ett längre pass så brukar jag ta med en liten kylväska som jag gömmer under en gran eller bakom en sten och ser sedan till att välja väg så att jag springer förbi den önskat antal gånger. Lika bra som den håller värme ute på sommaren kan den hålla kyla ute på vintern. En termos med lagom varm dryck och (om du springer riktigt långt) något som är lätt att tugga på i kyla, som kexchoklad.

Försämras prestationsnivån i kylan? Ja, det gör den. Så förvänta dig inga personliga rekord och bli inte besviken om det går långsammare än det brukar, det är helt normalt.

Behöver du dubbar? Oftast inte i riktigt kalla temperaturer, underlaget är oftast väldigt torrt och strävt även om det är snö och is. Fästet brukar vara kanonbra i vanliga skor. De kan dock upplevas som stummare än normalt på grund av att sulan blir stelare.