En hälsning från Frankrike

Närmare bestämt från Chambéry i Savoie, där jag just nu befinner mig. Här laddar jag inför helgens trail-utmaning. Igår kom jag hit med flyg och tåg och lagom till ankomsten drog det regnväder som plågat stan under nästan hela dagen bort. Jag kunde traska runt i ”Ville Ancienne” (Gamla Stan) och med hjälp av en karta även hitta tillbaka till hotellet.

Att äta hann jag förstås också med och ett besök här måste naturligtvis innefatta lokala specialiteter och därför blev det Tartiflette, något som bäst kan liknas vid en potatisgratäng med bacon i.

Turistkarta och fräscht hotellrum

Hotellet jag bor på ligger centralt och är väldigt prisvärt och fräscht. Utsidan ser inte mycket ut för världen, men det är ju insidan som har det verkliga värdet. Skön säng, trevlig personal och med franska mått mätt en helt okej frukost.

Chambéry är inte pyttelitet, storleksmässigt att jämföra med Sundsvall. Stan är omgiven av dramatiska berg, den högsta toppen nästan 2000 meter över havet. Stadskärnan är gammal och pittoresk och full av liv, även om det är semestertider augusti ut och alla restauranger och affärer inte är öppna.

På turistkartan lade jag märke till att det fanns en cykeluthyrning och för fem euro gick det att hyra cykel en hel dag. Ett alldeles utmärkt sätt att se mer av omgivningarna utan att traska sönder fötterna (för det ska jag ju göra i helgen). Sagt och gjort och efter lite kringelikrokar hittade jag till slut den långa, raka cykelbanan norrut till ”sjön”, Lac du Bourget. I en av kringelikrokarna hamnade jag, faktiskt av misstag, på en supermarché, så jag passade på att inhandla frukt, baguette, ost och skinka att stoppa i cykelkorgen och därmed blev turen till sjön en slags picnic.

005

Picnic vid sjön

Min pålitliga hyr-pålle

Det var gott om tid kvar på uthyrningstiden när jag kände mig mätt på trampandet. 25 grader och sol iklädd jeans kanske gjorde sitt till? Jag lämnade tillbaka min pålle och tog en kort siesta på hotellrummet för att ladda om.

I Salomons City Trail-app hade jag nämligen sett en (löp)runda som verkade intressant och som utlovade vackra vyer över stan. Även om jag inte hade plats i packningen för extra löparkläder så tänkte jag att jag åtminstone kunde promenera lite av den. Att få lite höjd-känsla såhär ett par dagar före ett bergslopp kan ju inte vara fel.

Vägarna från centrum gick uppåt, uppåt, uppåt tills jag kom fram till en park som hette Les Monts. Här önskade jag att jag haft mer tid, för det var fantastiskt lugnt och skönt och utsikten var magnifik! Det fanns små promenadstigar med avstånd angivna och här fanns också en skyltad ”fitness-promenad” som började med lite kroppsegna övningar och stretch för att sedan hitta fram till uppbyggda hinder, till exempel armgång och balansgång.

En utsikt värd att kämpa för

Jag trodde att jag skulle hinna bli hungrig till (fransk) middagstid, men så var inte fallet. Jag strosade omkring i Gamla Stan utan att känna mig sugen på någonting just. Jag var på väg till mataffären för att köpa lite frukt bara när jag fick syn på ett ”crêperie” och tänkte att det vore väl fy skam om jag inte ätit en galette när jag är i de här delarna av Frankrike.

Mannen som satt vid bordet bredvid var också ensam och han tittade nyfiket när jag satte mig men det tog en stund innan han sade något och det visade sig att det var min Salomon löparrygga som tilldrog sig hans intresse. Så pratade vi länge och väl om våra liv, han var hjärtkirurg från Paris som tyckte att han jobbade alldeles för mycket och hade tagit ledigt några dagar för att varva ner. Konstigt att någon bara börjar prata sådär, utan dolda avsikter. När jag berättade vad som väntar mig i helgen och han undrade ”have you trained for this?”, då började jag tvivla och önskade att jag inget sagt. Jag som började känna mig lugn inför utmaningen…

Det hade hunnit bli mörkt när jag knallade in på hotellrummet och nu sitter jag här och skriver. Några minuter till, för sedan är det dags att sova. Riktigt skönt får vi hoppas eftersom nästa natt blir i tält och troligtvis inte tillräckligt många kvalitativa timmar. En sak till, bara: Elefantfontänen! Visst är den fantastisk?